
Gra
Gry
Recenzje gier
Blasphemous - Platformówka z mechaniką soulslike
27 Kwietnia 2025
•
4 min czytania
•
Udostępnij
Blasphemous - Platformówka z mechaniką soulslike
Dzisiaj opowiem Ci o grze Blasphemous. To naprawdę ciekawa produkcja, która łączy elementy akcji, soulslike i metroidvania. Przenosi nas do mrocznego świata Orthodoxii, gdzie religijny fanatyzm i zabobony są na porządku dziennym. Stworzyło ją hiszpańskie studio The Game Kitchen. W tej recenzji przyjrzymy się kilku kluczowym elementom gry, takim jak:
- grafika
- system walki
- poziom trudności
- fabuła
Gotowy na tę podróż?
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Blasphemous - Platformówka z mechaniką soulslike
Mroczny świat
Pokutnik (The Penitent One)
Oprawa graficzna
System walki i mechanika
Poziom trudności i eksploracja świata
Brak prowadzenia fabularnego
Udźwiękowienie i atmosfera
Mroczny świat
Akcja gry toczy się w fantastycznej krainie zwanej Cvstodia. Mieszkańcy zostali ukarani za swoje grzechy przez siłę wyższą znaną jako Cud (The Miracle). Ta moc przekształca ludzi w zdeformowane bestie. Niektórzy przeciwnicy przypominają groteskowe wersje postaci biblijnych.
Mrok i religijny fanatyzm przenikają każdy aspekt życia mieszkańców. Każdy krok może być ostatnim – otoczenie pełne jest pułapek i potworów czających się w cieniu. Gra skutecznie wykorzystuje elementy horroru psychologicznego poprzez atmosferyczne lokacje, takie jak ruiny kościołów czy cmentarze.

Blasphemous - Platformówka z mechaniką soulslike
Pokutnik (The Penitent One)
Wcielasz się w Pokutnika, jedynego ocalałego ze swojego zakonu, który ma za zadanie odkupić winy oraz uwolnić mieszkańców od tragicznego losu. Jego postać jest pozbawiona osobowości. Brak imienia i głosu podkreśla jego rolę jako narzędzia siły wyższej.
Pokutnik nosi charakterystyczny hełm przypominający koronę cierniową – symbolizującą mękę Chrystusa – co nadaje mu mistycznej aury. Jego podróż to nie tylko fizyczne zmagania z potworami. To także wewnętrzna walka z własnymi demonami oraz próba odnalezienia sensu w świecie pełnym bólu.
Oprawa graficzna
Blasphemous wyróżnia się unikalną oprawą graficzną łączącą piksel artową stylistykę z katolicką estetyką średniowiecza. Postacie przypominają średniowieczne witraże. Bossowie tacy jak Escribar mają wygląd inspirowany ikonografią sakralną.
Mroczna paleta barw dominująca szarościami, brązami oraz purpurami tworzy atmosferę grozy idealnie oddając klimat inkwizycji i religijnego fanatyzmu obecnego w grze. Dopracowane animacje postaci oraz lokacji wzbogacają wizualne doświadczenie. Każdy detal został starannie przemyślany – od tekstur po efekty świetlne – co wpływa na immersję.
System walki i mechanika
Rozpoczynasz grę z mieczem zwanym "Sorrow", który możesz ulepszać poprzez zbieranie specjalnych przedmiotów podczas eksploracji świata. Katolickie motywy przenikają mechanikę walki: specjalne ataki nazywane są modlitwami, które mogą leczyć lub zwiększać obrażenia zadawane przeciwnikom.
Koraliki do różańca zapewniają dodatkowe umiejętności. Istnieje ponad 20 różnych koralików o unikalnych efektach! Gra wymaga od Ciebie cierpliwości oraz umiejętności obserwacji. Każda walka staje się testem zręcznościowym oraz strategicznym planowaniem ruchów.
Jeżeli podobają Ci się platformówki z charakterem, rzuć okiem również na - Blade Chimera – Mroczna przygoda w świecie metroidvanii
Poziom trudności i eksploracja świata
Blasphemous to gra o wysokim poziomie trudności. Musisz wykazać się umiejętnościami oraz cierpliwością, aby pokonać wymagających przeciwników oraz bossów takich jak monumentalny Holy Guardian czy przerażający Tres Angustias.
Każda walka trwa średnio od 5 do 15 minut, zależnie od Twojej strategii. Musisz odkrywać słabe punkty przeciwników oraz uczyć się ich schematów ataków poprzez wielokrotne podejścia do pojedynków bez frustracji wynikających z porażek dzięki dobrze zaplanowanym checkpointom rozrzuconym po mapie gry.
Element eksploracji pozwala na odkrywanie nowych lokacji takich jak tajemnicze jaskinie czy opuszczone klasztory pełne sekretów.
Brak prowadzenia fabularnego
Gra nie prowadzi Cię za rączkę. Zmusza do samodzielnego odkrywania tajemnic świata oraz fabuły poprzez interakcje z NPC-ami czy zbieranie przedmiotów rozwijających lore gry. Fragmenty pism świętych lub relikwie związane z historią regionu dostarczają istotnych informacji o Cudzie (The Miracle).
To podejście sprawia, że możesz odkrywać historię według własnego tempa. Mimo wysokiego poziomu trudności projektanci zadbali o równowagę między wyzwaniami a satysfakcją płynącą ze zdobywania kolejnych osiągnięć.
Udźwiękowienie i atmosfera
Ścieżka dźwiękowa skomponowana przez hiszpański duet muzyczny Carlos Viola & David García podkręca doświadczenia związane z rozgrywką. Oryginalny hiszpański dubbing nadaje autentyczność całemu doświadczeniu a muzyka idealnie współgra ze scenariuszem budując napięcia podczas eksploracji mrocznych korytarzy czy starć z demonicznymi bestiami.
Dźwięki otoczenia takie jak szum wiatrakowych skrzydeł czy echa modlitwy tworzą niezapomniane emocje, wzmacniając immersyjność całej produkcji.
Zobacz kolejny artykuł: Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics - Recenzja
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Zobacz kolejny artykuł: Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics - Recenzja
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Blasphemous - Platformówka z mechaniką soulslike
Mroczny świat
Pokutnik (The Penitent One)
Oprawa graficzna
System walki i mechanika
Poziom trudności i eksploracja świata
Brak prowadzenia fabularnego
Udźwiękowienie i atmosfera