
Gra
Gry
Recenzje gier
Nobody Wants to Die - Recenzja
31 Marca 2025
•
5 min czytania
•
Udostępnij
Nobody Wants to Die - Recenzja
Nobody Wants to Die to gra stworzona przez polskie studio Critical Hit Games, która zadebiutowała 17 lipca 2024 roku na platformach PlayStation 5, Xbox Series X|S oraz PC. Tytuł szybko zdobył uznanie graczy i krytyków dzięki unikalnemu połączeniu elementów przygodówki oraz detektywistycznej noweli.
Akcja rozgrywa się w dystopijnym Nowym Jorku w roku 2329, gdzie ludzkość osiągnęła niemal całkowitą nieśmiertelność dzięki technologii transferu świadomości. Gra stawia przed graczami pytania o moralność i konsekwencje tej technologii oraz wpływ korporacji na życie jednostek.
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Nobody Wants to Die - Recenzja
Fabuła
Rozgrywka
Grafika
Czas przejścia i regrywalność
Relacje między postaciami
Problemy techniczne
Fabuła
Fabuła Nobody Wants to Die koncentruje się na nieśmiertelności oraz jej społecznych konsekwencjach. W świecie gry każdy człowiek musi opłacać abonament na przeniesienie świadomości do nowego ciała, co prowadzi do wyraźnych podziałów społecznych między bogatymi a biednymi.
Gracz wciela się w detektywa Jamesa Karrę, który prowadzi śledztwo w sprawie samobójstwa wpływowej osobistości. Historia angażuje gracza w intrygujące zagadki kryminalne i skłania do refleksji nad wartością życia ludzkiego w świecie, gdzie życie stało się towarem.
W miarę postępu fabuły odkrywasz coraz bardziej skomplikowane wątki związane z korupcją i zepsuciem panującym w mieście. Gra porusza istotne pytania dotyczące moralności oraz etyki technologii umożliwiającej życie po śmierci. Twoje decyzje mają realny wpływ na zakończenie fabuły, co dodaje głębi narracji i sprawia, że każda rozgrywka może być inna.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak technologia zmienia nasze postrzeganie życia?
Więcej informacji odnoście fabuły znajdziesz tutaj - Nobody Wants to Die - Fabuła gry

Nobody Wants to Die - Recenzja
Rozgrywka
Rozgrywka w Nobody Wants to Die opiera się głównie na eksploracji lokacji oraz interakcji z otoczeniem. Gracz korzysta z różnorodnych narzędzi takich jak latarka UV czy skaner rentgenowski, które służą do analizy miejsc zbrodni i odkrywania poszlak. Kluczowym elementem jest łączenie dowodów oraz faktów poprzez interaktywne dialogi między postaciami.
Choć gra nie oferuje skomplikowanych zagadek logicznych ani sekwencji akcji pod presją (co sprawia, że przypomina bardziej symulator chodzenia), tempo prowadzenia śledztwa jest dynamiczne. Każda lokacja jest bogato zaprojektowana z dbałością o szczegóły, co czyni eksplorację przyjemnością.
Niektórzy recenzenci zauważają jednak pewną powtarzalność rozgrywki oraz ograniczoną swobodę działania gracza. Miejsca zbrodni są starannie zaprojektowane tak, aby oddać mroczny klimat retrofuturystycznego Nowego Jorku. Każde miejsce kryje swoje tajemnice i wymaga od Ciebie dokładnej analizy otoczenia oraz zbierania dowodów potrzebnych do rozwiązania zagadki.
Aby poznać więcej mechanik występujących w grze zapraszamy do artykułu - Nobody Wants to Die - Mechanika gry
Grafika
Gra została stworzona na silniku Unreal Engine 5, co pozwoliło osiągnąć wysoką jakość grafiki oraz detali wizualnych. Lokacje są bogato animowane i starannie zaprojektowane, co przyczynia się do stworzenia klimatycznego świata pełnego immersji.
Muzyka skomponowana przez Mikołaja Stroińskiego doskonale oddaje atmosferę noir charakterystyczną dla gatunku kryminału. Dubbing postaci stoi na wysokim poziomie. Aktorzy nadają swoim rolom autentyczności i emocjonalnej głębi.
W recenzjach często podkreślano wizualną stronę gry jako jeden z jej największych atutów – niektóre sceny potrafią naprawdę zapierać dech w piersiach.
Informacje o wymaganiach sprzętowych gry są dostępne pod tym linkiem - Wymagania sprzętowe gry
Czas przejścia i regrywalność
Czas przejścia gry wynosi od 4 do 6 godzin – stosunkowo krótko jak na pełnoprawny tytuł tego typu. Choć gra oferuje możliwość ponownego przejścia celem odkrycia różnych zakończeń fabularnych (co można zobaczyć np. podczas 10-minutowego gameplayu), powtarzalność rozgrywki może być czynnikiem odstraszającym dla części graczy.
Wiele decyzji podejmowanych przez Ciebie ma jedynie kosmetyczny wpływ na fabułę. Dlatego też chociaż istnieje zachęta do eksploracji różnych ścieżek narracyjnych, może ona być ograniczona.
Czy warto więc wracać do tej samej historii?
Relacje między postaciami
Relacje między postaciami odgrywają kluczową rolę w Nobody Wants to Die, szczególnie interakcje między Jamesem Karrą a jego partnerką Sarą. Ich dialogi są naturalne i wiarygodne. Pełne napięcia oraz humoru dodają dynamizmu całej historii.
Decyzje gracza mają bezpośredni wpływ zarówno na rozwój relacji między tymi bohaterami jak i przebieg samego śledztwa. Różnorodne postacie drugoplanowe wzbogacają narrację o dodatkowe warstwy emocjonalne oraz kontekstowe aspekty przedstawianego świata.
Mimo pozytywnych recenzji Nobody Wants to Die, gra spotkała się również z krytyką za swoją krótkość oraz liniowość rozgrywki. Niektórzy gracze mogą poczuć niedosyt związany z brakiem skomplikowanych zagadek czy większej swobody działania podczas eksploracji świata gry.
Problemy techniczne
Mimo intrygującej fabuły gra boryka się również z problemami technicznymi takimi jak spadki liczby klatek na sekundę czy błędami dialogowymi mogącymi przerywać rozgrywkę nawet na sprzęcie średniej klasy (np.: RTX 3060). Krytycy zwracają uwagę także na potrzebę dalszego rozwoju mechanik rozgrywkowych; sugerują dodanie większej różnorodności misji pobocznych lub bardziej dynamicznych interakcji między postaciami jako sposób poprawy ogólnego odbioru gry.
Zobacz kolejny artykuł: Nobody Wants to Die - Mechaniki
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Zobacz kolejny artykuł: Nobody Wants to Die - Mechaniki
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Nobody Wants to Die - Recenzja
Fabuła
Rozgrywka
Grafika
Czas przejścia i regrywalność
Relacje między postaciami
Problemy techniczne