
Gra
Gry
Recenzje gier
Assassin's Creed: Shadows - Recenzja
27 Kwietnia 2025
•
4 min czytania
•
Udostępnij
Assassin's Creed: Shadows - Recenzja
Dzisiaj porozmawiamy o najnowszej odsłonie serii gier od Ubisoft – Assassin's Creed: Shadows. Osadzona w malowniczej Japonii, ta gra łączy akcję, przygodę i otwarty świat. Zanim się w nią zagłębisz, warto wiedzieć, co ją wyróżnia oraz jakie ma słabe strony. Gra jest dostępna na PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC i zbiera mieszane opinie zarówno od krytyków, jak i fanów.
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Assassin's Creed: Shadows - Recenzja
Ogrom gry
Porównania do poprzednich odsłon
Eksploracja i dostępność terenu
Podróże w grze
Powtarzalność zadań
System walki
Ulepszanie broni
Zwiadowcy
Tryb eksploracji
Wrażenia z miast
Ogrom gry
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to powierzchnia mapy – około 100 km². Brzmi nieźle, prawda? Jednak wiele terenów pozostaje niedostępnych. Gęste lasy i strome zbocza ograniczają swobodę ruchu. Możesz poczuć się oszukany przez iluzję otwartego świata. Musisz trzymać się wyznaczonych dróg.
Dla porównania – Valhalla oferuje aż 150 km² do eksploracji!

Assassin's Creed: Shadows - Recenzja
Porównania do poprzednich odsłon
Jeśli grałeś w Odyseję czy Valhallę, zauważysz wiele podobieństw. AC Shadows wprowadza nowe elementy, takie jak system stealth inspirowany technikami ninja. Mimo to możesz odczuwać powtarzalność zadań. Główne misje często sprowadzają się do eliminacji celów lub zbierania informacji — wszystko to już gdzieś widziałeś.
Eksploracja i dostępność terenu
Ograniczona możliwość eksploracji to duży problem tej gry. Teoretycznie masz wolną rękę w odkrywaniu mapy. Napotykasz jednak liczne przeszkody uniemożliwiające pełne korzystanie z potencjału otwartego świata. Lokacje są oddzielone korytarzami przypominającymi pierwszego Fable’a.
Piękne góry Hida czy doliny Kiso kuszą wizualnie, ale ich dostępność jest mocno ograniczona przez niewidzialne ściany.
Podróże w grze
Podróżowanie między miejscowościami ma swoje plusy i minusy:
- Czas przejazdu wynosi średnio od 10 do 20 minut, w zależności od wybranej trasy oraz ewentualnych starć po drodze.
- Z jednej strony wydłuża to czas rozgrywki. Z drugiej – brak urozmaicenia czyni je monotonnym doświadczeniem.
W przeciwieństwie do Kingdom Come 2 (gdzie podróżowanie było atrakcją), AC Shadows nie dostarcza wystarczających bodźców ani wydarzeń losowych — większość spotkań kończy się walką ze standardowymi przeciwnikami.
Powtarzalność zadań
Kolejnym istotnym punktem krytyki jest powtarzalność misji. Aż 60% wszystkich misji polega na eliminowaniu celów lub przeszukiwaniu lokacji bez większej różnorodności działań wymaganych od gracza. Zarówno zadania główne, jak i poboczne często opierają się na tych samych schematach działania — rutyna pojawia się już po kilku godzinach zabawy (średni czas potrzebny na ukończenie kampanii wynosi około 25-30 godzin).
Brak różnorodności sprawia, że możesz szybko stracić zainteresowanie fabułą.
System walki
System walki budzi kontrowersje. Poziom przeciwnika decyduje o wyniku starcia — silniejsi przeciwnicy mogą zgładzić cię jednym uderzeniem! To frustrujące podczas rozgrywki (walka z bossami wymaga strategii opóźniającej ataki). Możesz czuć się bezsilny wobec rosnących numerków zamiast czerpać satysfakcję ze zdobywania umiejętności czy lepszego wyposażenia.
Ulepszanie broni
Możliwość ulepszania broni istnieje w AC Shadows. Jednak proces ten okazuje się być skomplikowanym przedsięwzięciem wymagającym częstych wizyt u kowala oraz zbierania zasobów takich jak miseczki na herbatę czy łupy wojenne. Musisz zebrać wiele różnych przedmiotów aby móc wykonać upgrade ekwipunku.
Taki system może być frustrujący dla graczy pragnących szybkich rezultatów — szczególnie gdy potrzeba wielu godzin grindowania aby uzyskać odpowiednią ilość materiału potrzebnego do ulepszenia ekwipunku.
Zwiadowcy
Zwiadowcy to ciekawy dodatek umożliwiający wysyłanie postaci celem zbierania informacji o świecie gry lub wykonywania drobnych misji za plecami głównego bohatera. Ich liczba jest jednak ograniczona (maksymalnie sześciu zwiadowców jednocześnie). Musisz podejmować strategiczne decyzje dotyczące ich wykorzystania — co może być zarówno atutem jak i utrudnieniem.
Tryb eksploracji
Tryb eksploracji pozwala na wyznaczenie konkretnego punktu docelowego na mapie. Mimo iż ułatwia poruszanie się po świecie gry, po kilkudziesięciu godzinach zabawy może także ograniczać swobodę odkrywania ukrytych zakamarków Japonii — jednego z największych atutów serii Assassin's Creed.
Jeśli interesują Cię gry podobne do Assassin's Creed: Shadows, więcej informacji znajdziesz tutaj - Gry podobne do Assassin’s Creed - Kilka przykładów
Wrażenia z miast
Miasta takie jak Kioto stanowią ważny element gameplay'u oferując unikalne możliwości interakcji poprzez infiltrowanie warowni czy wspinaczkę po dachach budynków miejskich. Przechadzka uliczkami miasta daje sporo radości, mimo iż pewne aspekty urbanistycznej struktury mogą być powtarzalne.
Zobacz kolejny artykuł: Kingdom Come: Deliverance 2 - Pierwsze spojrzenie
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Zobacz kolejny artykuł: Kingdom Come: Deliverance 2 - Pierwsze spojrzenie
Autor
gucio
Troszkę szalony programista, fan gier i trollowania w fpsach
Spis treści
Wstęp
Artykuł
Assassin's Creed: Shadows - Recenzja
Ogrom gry
Porównania do poprzednich odsłon
Eksploracja i dostępność terenu
Podróże w grze
Powtarzalność zadań
System walki
Ulepszanie broni
Zwiadowcy
Tryb eksploracji
Wrażenia z miast