Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki
Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki
Gra
Gry
Recenzje gier

Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki

31 Marca 2025

6 min czytania

Udostępnij

Dragon Age - Mechaniki

Dragon Age: Straż Zasłony łączy elementy akcji i RPG, oferując graczom dynamiczny system walki. Jest on bardziej zręcznościowy niż w poprzednich odsłonach serii. Gra umożliwia przełączanie się między różnymi umiejętnościami i runami oraz korzystanie z aktywnej pauzy, co pozwala na strategiczne planowanie ruchów w trakcie intensywnych starć.
Przyjrzyjmy się kluczowym aspektom mechaniki gry, które wpływają na rozgrywkę i doświadczenia graczy.

Spis treści

Wstęp

Artykuł

Dragon Age - Mechaniki

System walki

Umiejętności specjalne

Rozwój postaci

Aktywna pauza

Otwarty świat i eksploracja

Sztuczna inteligencja przeciwników

System przedmiotów i crafting

System walki

Jedną z głównych zmian wprowadzonych w Dragon Age: Straż Zasłony jest zmiana stylu walki – gra przeszła z taktycznego systemu znanego z wcześniejszych odsłon do bardziej zręcznościowego podejścia przypominającego gry akcji.
To może być kontrowersyjne dla fanów klasycznego RPG. Wielu graczy zwraca uwagę na to, że nowa mechanika skupia się bardziej na szybkim klikanie ataków niż przemyślanej strategii.
Dodatkowo brak możliwości pełnej kontroli nad towarzyszami podczas walki ogranicza taktyczne podejście do rozgrywki. Gracze mogą jedynie wydawać ogólne polecenia swoim kompanom.
Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki

Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki

Umiejętności specjalne

Każda klasa postaci ma dostęp do unikalnych umiejętności rozwijanych wraz z postępem gry. Na przykład:
    1. Wojownicy mogą korzystać z umiejętności „Berserk”, zwiększając obrażenia kosztem obrony.
    1. Magowie mają potężne zaklęcia kontrolujące pole bitwy, lub zadające obrażenia pojedyńczym celom.
Te umiejętności zwiększają efektywność drużyny w walce oraz wpływają na strategię. Musisz podejmować decyzje dotyczące ich użycia w odpowiednich momentach starcia.

Rozwój postaci

Rozwój postaci jest kluczowym elementem mechaniki Dragon Age: Straż Zasłony. Wcielasz się w „Rooka”, głównego bohatera i przywódcę Straży Zasłony, który ma dostęp do rozbudowanego drzewka umiejętności składającego się z kilkudziesięciu talentów oraz modyfikacji pasywnych.
Po osiągnięciu dwudziestego poziomu doświadczenia możesz odblokować dodatkowe minidrzewka specjalizacji, co daje możliwość dalszego rozwijania swoich zdolności. Umiejętności te są kluczowe podczas starć i mogą decydować o losach potyczek z przeciwnikami.
Musisz podejmować strategiczne decyzje dotyczące ich użycia, aby maksymalizować efektywność swojej drużyny. Choć drzewko rozwoju oferuje możliwość zdobywania nowych umiejętności (około 50 różnych umiejętności podzielonych na trzy klasy), cechy są często nudne lub mało interesujące.
Większość bonusów sprowadza się jedynie do prostych procentowych zwiększeń obrażeń (+5% obrażeń za każdą zdobytą cechę). To znacząco utrudnia stworzenie unikalnego buildu zgodnie z preferencjami każdego gracza. Wielu użytkowników narzeka także na brak różnorodności strategii związanych z rozwojem postaci.

Aktywna pauza

Mechanika aktywnej pauzy pozwala zatrzymać rozgrywkę w dowolnym momencie i wybierać pojedyncze umiejętności do wykorzystania po wznowieniu gry. Choć zakres tej funkcji został ograniczony — nie ma możliwości kolejkowania akcji — nadal stanowi istotny element strategii podczas walki.
Dzięki temu możesz dokładniej planować swoje ruchy oraz koordynację ataków ze swoimi towarzyszami. Czy czujesz tę moc planowania każdego ruchu?

Otwarty świat i eksploracja

Gra oferuje otwarty świat składający się z różnych map oraz lokacji takich jak portowe miasto Treviso czy las Arlathan. Przemieszczanie się między nimi odbywa się za pomocą sieci eluvianów lub szybkiej podróży.
Eksploracja wspierana jest przez ukryte obszary dostępne po wykonaniu określonych zadań lub odblokowaniu umiejętności towarzyszy. Jednakże konstrukcja świata spotkała się z krytyką za brak spójności. Biała mgła blokująca dostęp do niektórych obszarów ogranicza możliwości eksploracji i sprawia, że poruszanie się po lokacjach bywa chaotyczne.

System przedmiotów i crafting

System przedmiotów odgrywa istotną rolę w rozwoju postaci. Zbierasz różnorodne przedmioty wpływające na statystyki bohatera oraz jego ekwipunek. Ulepszanie przedmiotów odbywa się w siedzibie gracza zwanej Latarnią. Jednak uproszczenie systemu craftingu może wpłynąć negatywnie na immersję związana ze zbieraniem zasobów.
Crafting obejmuje szeroki wachlarz przedmiotów — od broni po pancerze — a także ich modyfikacje poprzez dodawanie run czy materiałów rzadkich pozyskanych podczas eksploracji świata gry lub pokonywania potężniejszych przeciwników. Kluczowe staje się zbieranie zasobów takich jak minerały czy rośliny alchemiczne potrzebne do tworzenia mikstur zdrowia lub eliksirów zwiększających zdolność bojową drużyny.

Autor

remik

Pasjonat historii, czołgów, dobrej książki i słabych gier