
Gra
Gry
Gry AAA
STALKER 2: Heart of Chornobyl - Recenzja
1 Czerwca 2025
•
5 min czytania
•
Udostępnij
STALKER 2: Heart of Chornobyl - Recenzja
Jeśli jesteś fanem gier, to pewnie słyszałeś o STALKER 2: Heart of Chornobyl. To długo wyczekiwany sequel kultowej serii, który przenosi nas z powrotem do postapokaliptycznej Zony wokół czarnobylskiej elektrowni. Gra łączy elementy survivalu, eksploracji i intensywnych strzelanin. Oferuje unikalne doświadczenia w otwartym świecie. Co ciekawe, to pierwsza część serii wydana na nowej generacji konsol oraz PC, wykorzystująca silnik Unreal Engine 5. Dzięki temu grafika i fizyka osiągają naprawdę wysoki poziom.
Spis treści
Wstęp
Artykuł
STALKER 2: Heart of Chornobyl - Recenzja
Powrót do Zony
Ogrom i piękno świata
Problemy techniczne
Porównanie z Shadow of Chernobyl
Immersyjność doświadczenia
Gunplay i intensywność strzelanin
Dylematy moralne i interakcje z NPC
Czas spędzony w grze
Powrót do Zony
Powrót do Zony to prawdziwa emocjonalna podróż. STALKER 2 oferuje ogromny, fotorealistyczny świat pełen surowego piękna. Możesz eksplorować różnorodne lokacje:
- Zrujnowane budynki
- Niebezpieczne tereny pełne anomalii i mutantów
Każdy mijany obiekt ma swoją historię. Opuszczona szkoła czy stacja metra kryją nie tylko skarby przeszłości, ale także tragiczne losy ich mieszkańców. Zona staje się niemalże głównym bohaterem gry. Kształtuje Twoje doświadczenia poprzez dynamiczne zmiany pogodowe oraz interakcje ze środowiskiem.

STALKER 2: Heart of Chornobyl - Recenzja
Ogrom i piękno świata
Gra wyróżnia się swoim ogromem i szczegółowością. Silnik Unreal Engine 5 zapewnia niesamowite efekty pogodowe:
- Realistyczny deszcz
- Burze wpływające na atmosferę rozgrywki
Mapa o powierzchni około 64 km² została starannie zaprojektowana. Możesz podziwiać zarówno makro-, jak i mikrodetale otoczenia – od drobnych roślin po monumentalne ruiny architektury przemysłowej. System dnia i nocy oraz cykl pór roku mają wpływ na zachowanie NPC-ów oraz mutantów.
Problemy techniczne
Niestety, STALKER 2 boryka się z pewnymi problemami technicznymi. Możesz natknąć się na błędy blokujące dalszą rozgrywkę, takie jak zawieszanie się misji. Spadki liczby klatek na sekundę występują podczas intensywnych akcji w zatłoczonych lokacjach. Może to być wynikiem wysokich wymagań sprzętowych. Zalecane minimum to procesor Intel Core i7-8700K lub AMD Ryzen 5 3600. Choć gra ma swoje niedociągnięcia techniczne, potrafi wciągnąć dzięki starannie zaplanowanym wydarzeniom fabularnym oraz interakcjom ze światem.
Porównanie z Shadow of Chernobyl
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl z 2007 roku zdobył pozytywne recenzje, ale również krytykę za stan techniczny. Podobnie jak jego następca, STALKER 2 jest produktem pełnym innowacji obciążonym problemami technicznymi mogącymi odstraszać nowych graczy. Porównania do poprzednich odsłon serii ujawniają mocne i słabe strony nowej produkcji:
- Grafika znacznie się poprawiła
- Mechaniki wzbogaciły o nowe elementy takie jak crafting broni czy system reputacji między frakcjami
Jednak problemy stabilności pozostają istotnym czynnikiem decydującym o odbiorze całości.
Immersyjność doświadczenia
Powrót do postapokaliptycznej Zony to jedno z najbardziej immersyjnych doświadczeń w historii gier open world. Wczuwasz się w rolę stalkera próbującego przetrwać. Każda sztuka amunicji (np. standardowy magazyn karabinu AK-74 zawiera jedynie dziesięć nabojów) czy apteczka są na wagę złota. Gra stawia przed Tobą dylematy moralne dotyczące decyzji o podejściu do NPC-ów czy eksploracji nieznanych miejsc:
- Pomoc lub atak na samotnego NPC ukrytego za krzakami może mieć daleko idące konsekwencje dla dalszej fabuły.
Te interakcje są kluczowym elementem narracyjnym dodającym głębokości całemu doświadczeniu. Każdy napotkany NPC ma swoje cele i motywacje a czasem nawet tajemnice do odkrycia.
Gunplay i intensywność strzelanin
STALKER 2 oferuje znakomity gunplay oraz jedne z najintensywniejszych strzelanin w grach singlowych. Mechanika strzelania została dopracowana tak, aby zwiększyć emocje podczas walki zarówno z mutantami, jak i innymi stalkerami:
- Broń palna posiada różnorodne tryby ognia oraz modyfikacje.
Dzięki temu możesz dostosować styl gry według własnych preferencji – od cichych eliminacji po dynamiczne starcia frontalne. Dodatkowo system balistyki uwzględniający siłę grawitacyjną sprawia, że każda wymiana ognia staje się niezapomnianym przeżyciem wzbogaconym realistycznymi efektami dźwiękowymi oddającymi napiętą atmosferę walki.
Dylematy moralne i interakcje z NPC
Gra stawia Cię przed dylematami moralnymi związanymi z interakcjami z NPC-ami. Samotny NPC ukryty za krzakami może dostarczyć nie lada dylematu – wybór pomocy lub ataku może mieć daleko idące konsekwencje dla dalszej fabuły oraz relacji między postaciami:
- Sojusznicy mogą stać się zagrożeniem jeśli zostaną zdradzeni.
Te interakcje są kluczowym elementem narracyjnym dodającym głębokości całemu doświadczeniu. Każdy napotkany NPC ma swoje cele i motywacje a czasem nawet tajemnice do odkrycia.
Czas spędzony w grze
Po około siedemdziesięciu godzinach zabawy zauważysz wysoką jakość treści zawartej w STALKER 2. Gra unika sztucznych mechanik wydłużających czas rozgrywki bez sensu ani monotonnych aktywności bez celu – każde zadanie ma swoje znaczenie a różnorodność wyzwań zapewnia świeże doświadczenia przez cały czas trwania kampanii:
- Misja poboczna związana ze zbieraniem artefaktów może prowadzić Cię przez zupełnie inne lokacje niż główny nurt fabularny.
Dodatkowo masz możliwość wyboru trudności wpływającej zarówno na ilość dostępnej amunicji, jak również agresywność przeciwników. Co pozwala dostosować poziom wyzwania zgodnie ze swoimi preferencjami.
Zobacz kolejny artykuł: Chorus - Czy warto zagrać?
Autor
remik
Pasjonat historii, czołgów, dobrej książki i słabych gier
Zobacz kolejny artykuł: Chorus - Czy warto zagrać?
Autor
remik
Pasjonat historii, czołgów, dobrej książki i słabych gier
Spis treści
Wstęp
Artykuł
STALKER 2: Heart of Chornobyl - Recenzja
Powrót do Zony
Ogrom i piękno świata
Problemy techniczne
Porównanie z Shadow of Chernobyl
Immersyjność doświadczenia
Gunplay i intensywność strzelanin
Dylematy moralne i interakcje z NPC
Czas spędzony w grze