Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja
Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja
Gra
Gry
Recenzje gier

Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja

31 Marca 2025

5 min czytania

Udostępnij

Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja

Dragon Age: Straż Zasłony to czwarta odsłona popularnej serii gier RPG od BioWare, która powraca po dziesięcioletniej przerwie. Gra, wydana przez Electronic Arts, jest dostępna na PC oraz konsolach nowej generacji. Fabuła kontynuuje wydarzenia z Inkwizycji, a gracze wcielają się w Rooka, który stara się powstrzymać niebezpiecznego boga Solasa.
O poprzednich grach z serii Dragon Age przeczytasz tutaj - Co warto wiedzieć o poprzednich grach z serii?

Spis treści

Wstęp

Artykuł

Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja

Fabuła i postacie

Mechanika rozgrywki

Relacje z towarzyszami

Świat gry

Zadania poboczne

Grafika i styl artystyczny

Krytyka oprawy graficznej

Edycja kolekcjonerska - Rook’s Coffer

Fabuła i postacie

Fabuła koncentruje się na Rooku, który tropi Solasa — potężnego elfa znanego z wcześniejszych części serii. Jego przygoda zaczyna się w Minratusie, stolicy Imperium Tevinter.
Rook musi powstrzymać rytuał, który zdejmuje Zasłonę oddzielającą świat rzeczywisty od Pustki. W wyniku zakłócenia rytuału uwalniają się elfie bóstwa Elgar’nan i Ghila’nain, które stanowią zagrożenie dla całego Thedas. Motywacja Rooka do powstrzymania Solasa jest kluczowa — ten zamierza zniszczyć Zasłonę chroniącą świat przed demonami.
Gra dzieli się na dwie części:
    1. Pierwsza skupia się na kompletowaniu zespołu specjalistów z różnych frakcji.
    1. Druga to wielka batalia przeciwko nowym wyzwaniom.
Ukończenie głównego wątku fabularnego zajmuje kilkadziesiąt godzin. Dodatkowe misje poboczne mogą wydłużyć czas zabawy do ponad 40 godzin. Ignorowanie wątków dotyczących towarzyszy prowadzi do płytkiej rozgrywki — czy naprawdę chcesz przegapić te historie?
W Straży Zasłony odkrywasz nowe aspekty uniwersum Dragon Age poprzez interakcje z postaciami oraz eksplorację lokacji związanych ze Szarymi Strażnikami i ich rolą w walce ze złem. Historia Rooka jako nowego bohatera dodaje świeżości do znanej narracji serii.
Chcesz dowiedziec się więcej o fabule? Zapraszamy - Dragon Age: Straż Zasłony - Fabuła
Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja

Dragon Age: Straż Zasłony - Recenzja

Mechanika rozgrywki

Dragon Age: Straż Zasłony wprowadza zmiany w mechanice rozgrywki, które przypominają slasher bardziej niż tradycyjne RPG. Gra oferuje dynamiczną walkę. Możesz atakować przeciwników bez większego zastanowienia nad strategią.
Dostępne są trzy klasy postaci:
    1. Wojownik
    1. Łotrzyk
    1. Czarodziej
Wybór klasy wpływa na styl gry. Walka jest widowiskowa dzięki połączeniu elementów zręcznościowych z taktycznymi. Gracze mają możliwość korzystania z aktywnej pauzy podczas starć. Brak dostępu do widoku taktycznego może być jednak rozczarowujący dla długoletnich fanów serii.
Ograniczony zestaw umiejętności wymaga przemyślenia kombinacji zdolności swoich towarzyszy — jak najlepiej wykorzystać ich potencjał? System walki zaprojektowano tak, aby był bardziej przystępny dla nowych graczy oraz tych preferujących szybszą akcję niż skomplikowane strategie typowe dla wcześniejszych odsłon serii.
Więcej elementów mechaniki gry poznasz klikając tutaj - Dragon Age: Straż Zasłony - Mechaniki gry

Relacje z towarzyszami

Rozwijanie relacji z towarzyszami stanowi kluczowy element rozgrywki w Dragon Age: Straż Zasłony. Każdy z kilku towarzyszy ma swoje unikalne historie oraz misje poboczne do ukończenia, co pozwala na wzmacnianie więzi między postaciami.
Dialogi są istotnym aspektem gry. Niestety krytykowane są za sztywność oraz brak autentyzmu. Możesz również nawiązywać romanse z towarzyszami — dodaje to dodatkową warstwę interakcji między postaciami.
Latarnia — będąca kryjówką w pustce — umożliwia rozmowy ze wszystkimi towarzyszami oraz wykonanie ich osobistych zadań. Mimo że interakcje te są opcjonalne, warto je eksplorować dla lepszego poznania historii bohaterów.
Jednak sposób prowadzenia tych misji bywa frustrujący. Często wymaga wielokrotnego powracania do latarni i prowadzenia kolejnych rozmów. Czy nie czujesz czasem sztucznego wydłużania czasu gry?

Świat gry

Świat Dragon Age: Straż Zasłony podzielono na segmenty bardziej przypominające korytarze niż otwarty świat znany z poprzedniej części. Lokacje różnią się wizualnie. Jednak często brakuje im spójności oraz iluzji otwartości świata — co może rozczarować fanów serii.
Eksploracja została uproszczona według współczesnych standardów gier akcji. Gracze poruszają się przez klaustrofobiczne korytarze a punkty szybkiej podróży rozmieszczono tak aby minimalizować czas potrzebny na dotarcie do celu.
Skrzynki zawierające cenne przedmioty zaznaczone są na mapie co ułatwia ich odnalezienie; taki styl eksploracji może być uznawany za prosty lub niewymagający przez niektórych graczy.
Mimo ograniczeń związanych ze strukturą świata gra oferuje różnorodne lokacje związane zarówno ze światem elfickim jak i ludzkim Tevinteru – co pozwala zanurzyć się głębiej w lore uniwersum Dragon Age.

Zadania poboczne

Gra oferuje wiele różnorodnych zadań pobocznych. Niestety niektóre są krytykowane za brak głębi czy znaczenia wobec głównych wydarzeń fabularnych. Mimo to istnieją misje pozwalające lepiej poznać towarzyszy Rooka oraz rozwijać relacje między nimi a graczem - co wzbogaca całość narracji o ciekawe historie osadzone wokół uniwersum Dragon Age.
Recenzenci zwracają uwagę także na krytykę dotyczącą pierwszych godzin rozgrywki — wiele osób uważa je za nużące; tempo akcji nabiera rozpędu dopiero po dotarciu do Weisshaupt, co może być frustrujące dla niektórych graczy poszukujących dynamicznych wydarzeń od samego początku.

Grafika i styl artystyczny

Dragon Age: Straż Zasłony prezentuje nowy styl graficzny przypominający animacje Pixara. Otoczenie wygląda dobrze, ale niektórzy gracze mogą odczuwać dyskomfort związany z charakterystycznym wyglądem postaci oraz jaskrawymi kolorami dominującymi w grze — które niekoniecznie pasują do mroczniejszego tonu poprzednich części serii.
Krytyka dotyczy także proporcji postaci oraz ogólnej estetyki wizualnej gry. Mimo technicznego dopracowania niektórzy fani mogą uważać nowy styl za nieodpowiedni wobec powagi fabuły koncentrującej się wokół powstrzymywania bogów przed destrukcją świata.
Nowa odsłona wykorzystuje także zaawansowany kreator postaci umożliwiający dużą personalizację wyglądu bohatera – co daje graczom większą swobodę wyrażenia siebie poprzez stworzoną postać.

Krytyka oprawy graficznej

Choć wizualnie gra nie jest brzydka (recenzenci oceniają ją na około 7/10), to jednak nie pasuje do mrocznego klimatu serii. Te nasycone kolory mogą przypominać reklamy gier mobilnych. Budzi to negatywne skojarzenia w kontekście oczekiwań wobec RPG o głębszej narracji.
Dla wielu graczy przyzwyczajonych do surowych wizji fantasy nowa estetyka budzi mieszane uczucia. Zauważają ograniczoną różnorodność tekstur oraz modeli postaci, co prowadzi do pewnej powtarzalności wizualnej.
Czy Twój komputer pozwoli na bezproblemowe uruchomienie gry? Sprawdź - Dragon Age: Straż Zasłony - Wymagania sprzętowe

Edycja kolekcjonerska - Rook’s Coffer

Gra oferuje edycję kolekcjonerską o nazwie Rook’s Coffer, zawierającą dodatkowe przedmioty oraz bonusy dla graczy pragnących wzbogacić swoje doświadczenie podczas zabawy — edycja ta była dostępna w przedsprzedaży co wskazuje iż studio BioWare chciało spełnić oczekiwania swoich wiernych fanów poprzez dostarczenie unikalnych dodatków związanych bezpośrednio ze światem Dragon Age.

Autor

remik

Pasjonat historii, czołgów, dobrej książki i słabych gier